onsdag 8 juli 2009

Standard

När man bott utomlands ett tag slutar man att se de sakerna som är annorlunda gentemot hemlandet.

Men en sak som jag inte kan sluta störa mig på är standardformaten här i Tyskland.

Kuverten här har t.ex E65 som standardformat, det är i princip omöjligt att få tag på ett, låt säga C5. Aah. Vilket innebär att man måste vika alla papper 2 gånger på det där snirkliga konstiga sättet.

I början tyckte jag att det var rätt gulligt med de där små kuverten i brevlådan. Men nu? Det känns som att det får plats mindre i ett E65...

Och hålslagen. Ja, där är det väl vi som har oss själva att skylla. Här har de nämligen ett annat avstånd mellan hålen (som dessutom bara är två istället för fyra som i Sverige).

Norrmännen meddelade att de har samma standard som tyskarna, så det är väl vi som är konstiga. Haha.

Vem kommer på att ha olika avstånd mellan hålen? Nu måste man fixa nya hålslag och pärmar hela tiden.

Kan vi inte enas om ett standardmått i alla länder? Det är ju löjligt att vi behöver olika hålslag. Ska nog skicka ett förslag till riksdagen eller åtminstone SIS...

Bostadsstandarden kan också räknas med på listan. Hm. Jag känner ingen i Sverige som fortfarande inte har varmvatten i köket, utan istället en varmvattenberedare från 50-talet...Men jag kanske har fel?

Sen säkerheten. Här kan man lätt köpa en tvättmaskin, plugga in den med en vanlig stickkontakt och sen är det bara att köra. Hemma kostar det 5000 kr för installationen och där är det inga stickkontakter inte! Nåja, jag får väl vara glad att man kunde fixa det själv och sparade in de där slantarna (usch vad jag börjar låta tysk!).

Varmvattenberedaren i (!) duschen tar vi en annan dag.

Kan tyckas att det är bagateller det här, men allvarligt. Skärpning.

Inga kommentarer: