torsdag 5 augusti 2010

Stockholm i mitt hjärta

Efter lite mer än en vecka av sol, saltvatten, skärgård och familj är jag nu tillbaka i lägenheten söderut.

Tiden rasar iväg och trots försök att hålla kvar nuet, rinner sakerna ur händerna.

Och jag har kommit till flera insikter.

Kanske är det slumpen som avgör, kanske är det resultatet av goda gener eller så är det ren och skär tur, som gör att just vi föds. Och när man väl är inne på det spåret kan man lika gärna ställa sig frågan; Vem är jag?

När jag var ny i Tyskland, skapade dessa frågor stora problem i min vardag, något som jag inte trodde kunde ske efter sex års ålder.

Men existentiella frågor kan dyka upp lite när som helst, och man kan drabbas av en sådan kris lika lätt som man drabbas av andra kriser i livet. Oavsett ålder.

Någon kris har jag inte på det planet längre, och mina tankar kretsar mer kring svenskar i jämförelse med tyskar.

Om jag kan ställa någon bra hypotes så lovar jag att den kommer att redovisas i National Geographic.



"ju mer tid man spenderar utomlands, desto mer svensk blir man"

Inga kommentarer: