tisdag 10 augusti 2010

Season SS-10

Nu ska ni få följa med på en resa.

Våren/sommaren 2010 skedde så mycket vackra, underbara, roliga, galna saker och här är några smakbitar från kalaset;



VM i fotboll under några sommarmånader. Speciellt spanska lagets vinster blev uppskattat ögongodis hemma från soffan. Och slutligen blev de ju också guldmedaljörer.



Jag kom på att den ultimata bilen att ha skulle vara en XC90. Kanske dröjer det inte så länge förrens det står en på uppfarten?

En kväll blev jag kallad för Shakira igen. Smickrande, för hon är ju så vacker ;) Och eftersom det inte var första gången, så blev det nog inte för sista gången heller...


Att följa Sveriges kungliga prinsessbröllop var både vackert och sorgligt. Vackert för att det visade ett enat Sverige och kärlek. Sorgligt för att personligen bli medveten om att något firas som man helst hade varit på plats för att fira.




"Fågel-galenskapen 2010" var det Lovebirdsen som stod för. Och det var nog bara ett hårstrå infrån att det inhandlades ett par...




Wimbledon 2010. Följde med spänning svenskarnas framfart, men också favoriten Rafas spelskicklighet (eeh kanske lite tjuvkik på muskler också?!)


Stod ofta drömmande i djuraffären på Karstadt och önskade att jag bara kunde ta med något hem...men sen blev jag upptäckt av en kursare när jag stod och pratade med papegojorna...




Mysiga kvällar på Bootshaus med en öl i handen. Antingen på reataurangdäcket eller sittandes på beachen i softa solstolar. Kommer sakna det i vinter...


Upptäckten av droger i Botanischer Garten var som en uppfriskande fläkt i sommarvärmen (och plugget...)


17.e maj-firande med norrmännen på Sushi-bar. En annorlunda men rolig upplevelse. Och så fick jag ju vara norska för en dag ;)
Hemma över en helg i maj för att gå på ett sagolikt bröllop med två av mina bästa vänner. Folk skrattade, grät och kramade om varandra. Och när det bjuds på tårta och Bailey's till efterrätt kan man ju inte mer än stornjuta av bruddansen.

Samma helg var det dags för Lundakarnevalen 2010. Var överlycklig att jag kunde vara med och uppleva allt. Det är ju trots allt 4 år till nästa gång...


Internationell hundutställning i Giessen skulle också hinnas med. Uppvisningar, vackra hundar och nervösa ägare var det som beskådades.


Trots att det egentligen var förberedelse för "det stora Physikum", så var det faktiskt riktigt kul att lära sig med om exteriören hos våra lantbruksdjur. Typiskt av en hästtokig tjej att tycka det var dåligt att vi inte fick bedöma hästar också...

Solen och värmen sommaren 2010 är något som folk sent kommer att glömma. Varmaste hittills på minst 130 år sades det. Och lite hann veterinärstudenterna njuta av det iallafall...

Bergfest 2010. 6.e terminen är man halvvägs genom utbildningen, och nästa år är det vår tur! Kvällen var fantastisk, och jag blev medveten om vad jag fortfarande inte glömt...


Den bästa föreläsningstimmen termin 4 var utan tvekan den kl. 14.15 på torsdagar. Vi fick lära oss allt om undersökning på häst, och jag trivdes som fisken i vattnet.

Överraskningar var det gott om den här terminen. Gissa om vi blev glada när servitrisen kom med sex drinkar, och sa att "ja, ni behöver ju bara betala för tre så".



... Fast med tanke på hur mycket som spenderades på just det stället under fotbolls-VM så...underbart var det iallafall, och det är nog nästan vårt stammishak efter den här sommaren känns det som (men bara nästan, så att inte Mr. Jones känner sig träffad...)


Sena sommarnätter var det dags för lite jogging i skogarna. Men när jag stod öga mot öga med rådjuren så var det värt det. Alla gånger om.


Och nu när vi är inne på rådjursögon...klinikhästarna gjorde livet lite mer värt att leva, och motiverade till att ändå läsa vidare ännu en dag...


Spänningen den här sommaren stod tomatplantorna för, utan tvekan. Så här ca 5 månader senare, är det fortfarande ingen av mina tomater som mognat...



Årets Schiffenbergfest blev förflyttad till campus. Professorerna stod för ovanlighets skull för arbetet och studenterna dansade i sommarnatten.


Ännu en Sverige-visit skulle hinnas med. Och det under självaste Physikum! Men det var något jag aldrig skulle ångra. Bakning, turer med båten (älska!), grillning på terrassen och kusinträff stod på schemat, och det kändes som ett riktigt sommarlov igen. Nästan.



Vägen tillbaka till Giessen kändes tung, men hotellövernattning och en god frukost gjorde det hela lite lättare...


De blommande magnoliorna i Giessen är nog något som jag kommer att sakna när jag inte bor här längre. Och frågan är om jag någonsin kommer att ha en egen i min trädgård någonsin igen?



Det absolut sista jag gjorde innan 4.e terminen började var att vara med och ordna möhippa åt vännen som jag senare gick på bröllop hos. Ett oförglömligt dygn, med överraskningar och galna upptåg. Men frågan är om inte Spaet i Höllviken som start på dagen med "the Bride to be"toppade allt...

Trevliga familjemiddagar är något som jag uppskattat mycket när jag väl varit hemma, som här hos farmor och farfar. Och middagar i Giessen har det också blivit. Med min nya "familj". Och det är lika fantastiskt det!

Inga kommentarer: