lördag 12 juni 2010

Free like a bird

Allt man önskar, är möjligt.

När man tänker tilbaka på de saker man önskade sig som barn, och nu menar jag inte materiella saker, utan de drömmar man hade, så är det sådant som hjärtat önskade sig innerst inne. Ju äldre man blir, desto sämre blir man på att följa sina drömmar.

Kanske beror det på rädsla, kanske på förlust av inspiration och mod. Barn kan vara väldigt modiga, de säger saker rakt ut, för de vet inte vad pinsamt betyder.

De har inte lärt sig samhällets koder, och tur är väl det. Synd bara att samhället ska komma att forma våra personligheter så som det gör. Att inte våga göra fel, vara pinsam eller säga det man tror på.

Samhället utövar ett tryck på individen. Kanske är det lättare att se sådant när man besöker ett annat samhälle, där människor beter sig annorlunda och där kraven är olika.

Jag är fri, och kommer alltid att vara det. Jag vet inte varför många förknippar kärlek med ägande. Kanske är det något nedärvt, eller så är det känslor som t.ex. svartsjuka som gör att vi beter oss på ett visst sätt.

Ingen kan tala om för dig hur du ska leva. Du väljer själv om du vill följa samhällets regler eller inte. Jag tror att jag börjar förstå varför en del människor gör uppror mot samhället. Kanske har de sett något djupare.

Försök respektera andra, för genom det lär du inte bara känna dem, utan också dig själv. Och en annan viktig sak att komma ihåg, alla ser inte världen som du. Tänk på djuren som inte har färgseende. De upplever allt annorlunda, och precis så är det med oss människor.

Vi har olika verklighetsuppfattningar, och ser kanske tillochmed färger olika.

Att tvinga någon att tänka på ett visst sätt, att det bara finns din lösning på problemet, det är inte någon god väg. Ingen vill bli behandlad så.

Man ska tänka på andra, på deras känslor som egna individer och beundra styrkan i det som är främmande. Men man får heller aldrig glömma sig själv. Utan egen kraft kan man inte hjälpa andra, och det gäller att hitta en balans.

Jag är fri, och ingen kan någonsin äga mig, vare sig i tanke eller som individ.

Inga kommentarer: