onsdag 17 december 2008

Julkarusellen

Det är han och jag.

Julshopping kan bara inte uppfattas som något positivt. Människor trängs på små ytor med kassar under armar och väskor dinglande över axlarna. Homo sapiens sapiens har en tendens till att få ett dåligt samvete veckan innan jul om klapparna inte redan ligger prydligt under granen.

Paketinslagningen som efterföljer det eventuella inköpet är desto värre. I Tyskland har de ordnat det så bra så att man kan stå i två (!) köer, först för att betala, sedan för att få sin present inslagen. Ni kan avläsa ironin från mina läppar ända ifrån Sverige va?

En säkerhetsvakt på "Douglas" måste ha tyckt att tjejen som sprang runt i butiken i nära en timme, fram och tillbaka, och inte kunde välja julklappar, var på gränsen till galen. Han log lite snett och sa välkommen åter. Till mig alltså.

Men det var två viktiga julklappar som skulle inhandlas, och det blev bra till sist.

För mitt bland alla stressade tyskar kunde jag ändå stanna upp och le åt hela situationen, och jag underhöll ju iallafall säkerhetsvakten under min beslutsångestattack =)

Så det är han och jag mot resten av julstressen. Vi står vid sidan av Julkarusellen och tittar på.

Och vi kan bara le åt det hela.

Inga kommentarer: