torsdag 13 oktober 2011

Smaklig satay!


En av mina absoluta favoriträtter är kyckling i jordnötssås.

Älskar det så mycket att jag ofrivilligt blivit stamkund på kinarestaurangen hemma. De öppnar för mig även om det egentligen är stängt, och frågar folk jag känner var jag är någonstans.

Idag har jag lagat detta mästerverk, och här kommer lite ingredienser man kan använda;

1. Börja med att hacka gullök och kyckling. Värm upp pannan med lite olja/flytande margarin. I med lök, bryn tills den är gyllenbrun. När pannan är väldigt varm slänger du i kycklingen och rör runt (du kan också göra kycklingspett och ha såsen bredvid).

2. Om du har mycket kyckling, bryn lite i taget så att värmen i pannan inte blir för låg.

3. När all kyckling är färdigstekt häller du i vatten/mjölk/vätska (tex kokosmjölk), och sänker värmen på plattan.

4. Sedan har du i soya, spiskummin, ingefära, honung eller lite socker, peppar, ev currypasta och till slut jordnötssmör (den grova som kallas crunchy). För den som vill kan man tillsätta hackad vitlök också.

5. Det går att variera i det oändliga, och är bara att prova sig fram med det man tycker om!

Servera med en god sallad, ris och ev nanbröd eller papadums (mums!)

Inga kommentarer: