måndag 19 oktober 2009

Vilja och mod är allt som krävs

Dagen har gått i djurens tecken.

Och jag har begär.

Efter att ha klappat sjuka hästar på kliniken bar det av till djuraffären där min vän fick en spontan impuls och köpte två möss med foder och bur och allt.

Fast han vet inte hur man tar hand om dem, så där kommer jag in.

Jag var nära att köpa en kanin, men jag klarade trycket för den här gången.

Direkt hemma surfade jag in och kollade djurannonser. Hundar, kaniner, hästar och sen spårade det ur med bilar och hästtrailers också.

Kollade youtube-filmer på min gamla häst hos hennes nuvarande ägare. Och fick en liten tår i ögat. Det blir inte bättre av att hon är till salu...

När jag kom in på stallplatser fick det nästan vara nog. Jag hittade det underbaraste lilla stallet, helt nyrenoverat med stora boxar, underbar utebana och torra hagar. Himlen för djurälskare!

Bara det att jag inte bor i Sverige längre. Och inte har någon häst (än) att ställa in i boxen...

Och när jag ändå var igång så kollade jag utrustning, täcken, och fortsatte till kläder för mig. Aldrig att jag kommer frysa en vinter till i stallet...här är det Kraft-underställ och Fjällrävenjackor som gäller i fortsättningen.

Sen kom jag på att jag måste ha nånstans att bo också, och valet föll på en liten nätt lgh i Norr Mälarstrand för 21 500 000 kr. Med en månadshyra på en sisådär 8500. Fast det blir en hel del flängande om hästarna står i Skåne...

Så när jag tänker efter så är det nog en gård jag ska leta efter. Där jag kan bygga min veterinärklinik. Och ett ridhus. Och ett stall med 20 boxar. Och en pool. Och sen kan man hålla tävlingar där, och då måste man ha en stor parkering. Och en trädallé. Och skog att rida i, med elljusspår. Och en hovslagarsmedja. Och stora gräshagar med mörkbruna staket. Och en skrittmaskin. Och ett flerbilsgarage. Och en maskinhall. Och en stor paddock med sand/filt-underlag. Och så huset. Med stort kök i svart, köksö och värmegolv. Sovrum och 2-3 toaletter. Jacuzzi. Hemmabio-rum med surroundljud och svarta lädersoffor. Klinkersgolv och ekpanel. Kristallkronor och Aga-spis. Rostfria vitvaror. Vardagsrum med Ägget-fåtöljer och öppen spis. Klint-lampor och tvättstuga med mycket plats.

Låter det som en dröm?

Det är det inte.

Jag vet bara inte hur jag ska få ihop det där livet. Det blir jobb eller familj. Kan man få allt här i livet?

Om visionerna finns där?

Om det finns risk att jag blir besviken?

Ja, det finns det.

Men det är en risk man får ta.

Inga kommentarer: